Utvidelse fra A1 til klasse A

Velkommen til Høy Puls Trafikkskole

Utvidelse fra A1 til klasse A

Utvidelse fra klasse A1 til A.

Ved utvidelse fra klasse A1 til A skal eleven gjennomføre trinnvurdering og obligatoriske kurs for klasse A på trinn 3 og 4.

Opplæringen avsluttes med praktisk førerprøve hos Statens Vegvesen.

Du slipper den ene obligatoriske veiledningstimen på trinn 2 og det obligatoriske teorikurset for MC samt teorieksamen hos Staten Vegvesen :-)

Trafikal del

På dette trinnet skal du lære å kjøre selvstendig i variert trafikk.

Hvor mange kjøretimer du skal ta, må tilpasses det behovet du har og hvor mye du øvelseskjører privat. Det er viktig å nå målet for trinnet. Du skal blant annet lære om

• motorsykkelens kjøreegenskaper
  • kjøreteknikk
  • sikker kjøremåte i ulike trafikkmiljø
  • å vurdere egen førerkompetanse.

Obligatorisk sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk

Mot slutten av opplæringen på dette trinnet skal du gjennomføre et sikkerhetskurs på 4 timer. Du skal blant annet:

• lære om hvordan føreren kan ta hensyn til fysiske og psykiske begrensninger
  • bli bevisst på at øving er nødvendig for å motvirke feil handlinger
  • bli bevisst på sammenhengen mellom gode ferdigheter og kjøreglede

Obligatorisk trinnvurdering

Du og læreren din skal mot slutten av trinnet sammen vurdere om du har gode nok ferdigheter til å begynne på trinn 4.

Avsluttende opplæring

Nå nærmer du deg slutten av opplæringen, og det kan være lurt å søke om førerkort. Det må være gjort før du kan ta teoriprøven.

Søk om førerkort

Logg inn

På dette trinnet skal du bli så god at du kan kjøre på en ansvarlig måte og i god samhandling med andre trafikanter. Hvor mange timer du skal bruke må tilpasses det behovet du har, men det er viktig at du øvelseskjører mye for å nå målet for trinnet (privat eller hos trafikkskole).

Sikkerhetskurs på veg

På dette trinnet skal du gjennomføre et sikkerhetskurs på 8 timer. Du skal blant annet:

• planlegge en lengre kjøretur med motorsykkel
  • øve på å kjøre tydelig, sikkert og effektivt i variert veg- og trafikkmiljø
  • være bevisst på hvordan du kan forbedre deg som motorsyklist også etter at du har fått førerkort

Oppkjøring

Oppkjøringen tar 65 minutter og består av to deler, en ferdighetsprøve og en trafikal prøve. I motsetning til før, bestiller du nå kun én time til oppkjøring, og tar begge delene på samme dag.

Bestill time til oppkjøring

Logg inn

Timene vil bli lagt ut så snart de er klare. Hvis du vil at trafikkskolen skal bestille for deg, kan du gi skolen fullmakt til det ved å logge inn.

Det er du selv som er fører og har ansvaret for det som blir gjort under prøven. Både kjøringen og de andre oppgavene må du løse selvstendig. Måten du løser oppgavene på, vurderes mest mulig som en helhet på hver av de to delene.

Motorsykkelen du kjører opp med, skal være godkjent for oppkjøring av Statens vegvesen. Du må selv skaffe motorsykkel, og de fleste leier kjøretøy av en trafikkskole.

Del 1: Ferdighetsprøve

Prøven består av en sikkerhetskontroll og en kontroll av motorsykkelen før du skal ut å kjøre oppgavene i ferdighetsprøven på lukket område.

Du begynner med sikkerhetskontrollen hvor du får én oppgave som skal løses praktisk, og én som er kunnskapsrettet. Du blir bedt om å kontrollere for eksempel lys, bremser eller varsellamper. I tillegg må du forklare hva som kan være årsak eller følge dersom noe er feil.

Ferdighetsprøven består av 5 oppgaver du må løse på lukket område:

1. Krypkjøring og balanse
  2. Svingteknikk
  3. Effektiv bremsing
  4. Unnastyring
  5. Bremsing i sving

Del 2: Trafikal prøve

Under den trafikale delen av prøven kjører du en rute med varierte veg- og trafikkforhold, som er planlagt på forhånd. Sensor vil gi deg beskjed underveis om hvor du skal kjøre.

Etter prøven

Du får vite om du bestod eller ikke med en gang prøven er ferdig. Du får en skriftlig begrunnelse for resultatet som du kan ta med deg. Sensor vurderer:

• om du har nådd målene godt nok til å trene videre på egen hånd
  • om du har god behandling av kjøretøyet og unngår å påføre unødig slitasje
  • om du er oppmerksom på veg- og trafikkforholdene rundt deg
  • om kjøremåten din er tydelig, sikker og gir god trafikkavvikling
  • om du kjører forutseende, tar hensyn til andres behov og legger opp til samhandling med andre trafikanter

Ta kontakt

Åpningstider

Tlf kontor 74806313
Kjøretimer mandag til fredag
Kontor åpent etter påske til 1/10 mandag til fredag kl 1000 - 1600